Oleje
Olej rzepakowy jest olejem pochodzenia roślinnego, uzyskiwany z rzepaku. Na terenie prawie wszystkich krajów Europy olej rzepakowy jest najważniejszym olejem pochodzenia roślinnego. Można to wywnioskować z największej produkcji tego oleju w przeliczanej na 1 hektar powierzchni w zestawieniu z innymi roślinami oleistymi.
Olej rzepakowy ma także ogromne zastosowanie w przemyśle paliwowym. Jest on używany albo jako jeden z dodatków do oleju napędowego albo też jako paliwo samo w sobie. W tym drugim przypadku jest on podgrzewany w odpowiednich instalacjach samochodowych, aby łatwiej przepływał w układach paliwowych a także wtryskowych.
Może być także stosowany jako jeden ze składników służących do produkcji biodiesla, który z kolei jest stosowany do napędu silników diesla. Wówczas olej rzepakowy musi zostać poddany przetwórstwu chemicznemu. Paliwa oparte na oleju rzepakowym są niestety droższe w otrzymywaniu w zestawieniui z paliwami ropopochodnymi. Ale fakt ten nie musi przekładać się na jego droższą cenę, gdyż jako biopaliwo uzyskuje on ulgi podatkowe głównie przybierajace postać niższej akcyzy.
Olej napędowy jest uzyskiwany podczas procesu destylacji ropy naftowej z mieszaniny węglowodorów aromatycznych, naftenowych i parafinowych, które są wtedy wydzielane. Temperatury wrzenia destylatów tego oleju są znacznie większe od temperatury wrzenia destylatów z których uzyskuje się benzynę. Olej napędowy w fazie półproduktu musi zostać poddany obróbce wodorowej podczas procesów katalitycznych w celu usunięcia zbyt dużej ilości siarki z jego destylatów.
Oleje napędowe można także wyprodukować z niektórych frakcji, które pozostają po procesach destylacyjnych. Jednakże wówczas należy poddać je katalitycznym procesom rozkładowym. Skład chemiczny oleju napędowego jest ściśle uzależniony od składu chemicznego ropy naftowej z której jest uzyskiwany, ale również od zastosowanych procesów technologicznych podczas jego wytwarzania.
Olej napędowy jest przeznaczony do wykorzystania w silnikach wysokoprężnych mających zapłon samoczynny. Z tego powodu w tych silnikach nie ma problemu z niekontrolowanym spalaniem paliwa, gdyż zapłon nie jest iskrowy ale temperaturowy. Z tego powodu nie ma potrzeby obliczania liczby oktanowej dla oleju napędowego. Natomiast bardzo ważnym wskaźnikiem jakości oleju napędowego jest tzw. liczba cetanowa, która określa zdolność danego oleju napędowego do szybkiego samozapłonu przy bardzo dużej temperaturze.