Gaz drzewny
Gaz drzewny znany także jako holzgas jest jednym z gazów generatorowych uzyskiwanym w trakcie procesu zgazowania z drewna. Proces ten odbywa się w odpowiednim urządzeniu, któremu nadano nazwę gazogenerator. Gaz drzewny jest zbudowany w większości z wodoru, metanu, tlenku i dwutlenku węgla oraz niepalnego azotu. Gaz drzewny może być wykorzystany zerówno jako paliwo przeznaczone do silników spalinowych jak i do wszelkiego rodzaju innych maszyn.
Główny rozwój technologii gazu drzewnego miał miejsce w trakcie II wojny światowej. Wówczas produkowano gaz drzewny z drzew liściastych, które były cięte i formowane jako sześciany o krawędzi około 5 centymetrów, ale także gaz ten był produkowany z węgla drzewnego, antracytu oraz pozostałych dostępnych paliw. Zwiększona produkcja gazu drzewnego wynikała z przekazywania prawie całych zapasów benzyny na potrzeby wojska i jego działań na froncie. Natomiast wszystkie pozostałe pojazdy zaopatrzeniowe i cywilne były zmuszone korzystać z napędu na gaz drzewny.
W Polsce przed wybuchem II wojny światowej wykorzystywano pare autobusów podmiejskich, które mogły korzystać z gazu drzewnego jako paliwa. Prawie każdy samochód można było przerobić na gaz drzewny, jednak wymagało to zainstalowania generatora gazu, który swoim kształtem przypominał bojler. Zatem można śmiało powiedzieć, iż ta instalacja była prekursorem współczesnej instalacji LPG.
Gaz drzewny produkowany z zastosowaniem powietrza jako elementu zgazowującego ma bardzo niską wartość opałową. Oscyluje ona od 6 do 8 MJ/m3, co zaś oznacza że jest dużo mniejsza w porównaniu z wartością opałowa gazu ziemnego. Dlatego jest nieopłacalne magazynowanie gazu drzewnego w formie sprężonej. Dlatego też jest on wytwarzany na bieżąco w takiej ilości jaka jest w danej chwili potrzebna. Odbywa się to w dużych gazogeneratorach, które były instalowane do pojazdu lub też wożone na przyczepkach za samochodem.
Wadą gazogeneratorów było ich wielce kłopotliwe eksploatowanie, które wiązało się głównie z przymusem ich odsmalania. Bardzo kłopotliwe było także dysponowanie mocą silnika, gdyż taki gazogenerator wytwarzał albo za mało gazu albo też za dużo. Co więcej przed jazdą trzeba było taki gazogenerator rozpalić, a po zakończeniu jazdy pozbyć się wytworzonego gazu. Jednakże obecnie głównym problemem jest to iż napęd na gaz drzewny może być tylko wykorzystany do gaźnikowych silników czterosuwowych, których w obecnych czasach jest bardzo mało. Stąd też wynika tylko historyczne znaczenie gazu drzewnego jako paliwa.