LPG
Nazwa LPG wywodzi się z języka angielskiego, gdzie skrót ten oznacza Liquefied Petroleum Gas. LPG jest gazolem, który z kolei oznacza różne mieszaniny butanu oraz propanu, gdzie "różne" odnosi się do różnych proporcji wyżej wymienionych gazów. Chociaż LPG jest używany w formie gazu to magazynowany jest w specjalnych pojemnikach pod ciśnieniem w formie płynu.
LPG bardzo dużo zastosowań. Jednak najczęstsze to zastosowanie jako paliwo zarówno do silników i kuchenek gazowych jak i do kotłów służących do centralnego ogrzewania. Stosowany jest również jako nośnik przeróżnych kosmetyków w aerozolu.
LPG wytwarzany jest podczas procesu rafinacji ropy naftowej, gdyż jest po prostu produktem ubocznym wyżej wymienionego procesu. Stosunkowo niewielkie ilości LPG są uzyskiwane z gazu ziemnego, najczęściej podczas otwarcia każdego z nowych odwiertów.
W temperaturze około 21 stopni Celsjusza LPG jest w fazie gazowej. Jednakże w tej samej temperaturze ale pod ciśnieniem od 2.2 atm do czterech atmosfer skrapla się. Tradycyjne butle gazowe zawierają LPG pod ciśnieniem około 6 atmosfer i napełniane są tylko w 85 procentach objętości. Powodem tego jest zabezpieczenie przed możliwością rozerwania butli w trakcie rozszerzania się cieczy podczas zmiany jej temperatury.
LPG odkryto, a raczej uzyskano w 1910 roku. Jako pierwszy osiągnął to Walter Snelling. Już dwa lata później LPG zaistniało w sprzedaży jako paliwo stosowane do kuchenek gazowych.
Główne zastosowanie LPG znujdujemy w zasilaniu silników benzynowych, gaźnikowych zawierających jedno oraz wielopunktowe układy wtryskowe. Jednakże aby korzystać z LPG należy zakupić dość kosztowną instalację gazową, której koszt oscyluje w granicach 1500 - 4000 złoty. Można jeszcze powiedzieć, że choć instalacja jest droga to przy stale rosnących cenach paliwa jej koszt zwraca się w przeciągu 2 do 5 lat (w zależności od częstości jazdy). Samochody z instalacją gazową są zobligowane korzystać w części z benzyny, która jest potrzebana na rozruch i rozgrzanie silnika. Teraz pojawia się wytłumaczenie zróżnicowania cen instalacji gazowych. Droższe instalacje same przełanczają się z benzyny na gaz, gdy silnik uzyskuje odpowiednią ciepłotę i odpowiednie obroty. Natomiast tańsze wymagają ręcznego przełanczania z benzyny na gaz i odwrotnie.
Wśród instalacji gazowych występuje pięć generacji. Są to:
I generacja to instalacja mieszalnikowa bez możliwości regulacji składu;
II generacja jest udoskonaleniem I, czyli skład miszanki jest regulowany elektronicznie;
III generacja jest już całkowitą nowością, gdyż użyto instalację wielopunktową, która jest zasilana ciągle gazem w fazie lotnej;
IV jest udoskonaleniem III, czyli zasilanie odbywa się przez zawory sterowane elektronicznie;
V generacja polega na wtrysku sekwencyjnym ciekłego gazu.
Duża popularność w Polsce LPG jako paliwa wynika z jego ceny, która oscyluje na poziomie 45 procent ceny benzyny. W innych krajach na popularność LPG ma również wpływ fakt, iż LPG jest o wiele bardziej ekologiczne niż benzyna.
LPG ma dużą liczbę oktanową, która oscyluje w przedziale między 90 a 120 oktanów. Jednakże liczba oktanowa nie jest wykorzystywana przy ocenie jego własności antystukowych. Do tego stosujemy liczbę metanową, która dla LPG używanego jako paliwo samochodowe wynosi od 60 do 80.